Frågor och svar kring uthyrning till nyanlända

Här finns svar på de vanligaste frågorna vad gäller att hyra ut privatbostad till nyanlända.

  • Vad krävs av mig som hyresvärd?

    Först och främst är du hyresvärd och kommunen har inga krav att du ska hjälpa den nyanlände. Har du frågor under uthyrningstiden kan du vända dig till kommunens integrationsenhet.

    Hjälpte informationen dig?
  • Hur fungerar det med kontrakt?
    Ekerö kommun tar fram ett hyresavtal mellan dig och Ekerö kommun. Avtalet ska gälla för en längre tid, upp till två år.
    Avtalet kan sägas upp om du som hyresvärd inte upplever att arrangemanget fungerar. Uppsägningstid regleras i avtalet.

    I avtalet ingår att kommunen avstår besittningsrätt.
    Kommunen skriver ett andrahandsavtal med den nyanlände som betalar hyran till kommunen. Hyran till dig betalas av kommunen så att du alltid är garanterad att få in hyran i tid.
    Hjälpte informationen dig?
  • Hur fungerar det med försäkringar?

    Din hemförsäkring bör täcka uthyrning. Du ansvarar för att säkerställa det.
    Hyresgästen tecknar sin egen hemförsäkring.
    Kommunens försäkring gäller inte för denna typ av uthyrning.

    Hjälpte informationen dig?
  • Vad får jag betalt?

    Hyran bestäms från fall till fall beroende på bostadens storlek, standard och läge.

    Hjälpte informationen dig?
  • Vad får den nyanlände för stöd?

    Ekerö kommun stöttar de nyanlända personerna att etablera sig i Sverige.
    Ambitionen är att våra nya Ekeröbor så fort som möjligt ska komma i egenförsörjning och hitta ett jobb som passar och komma igång med sin boendekarriär och få ett första eget bostadskontrakt, kommunen stödjer de nyanlända i den processen.

    Hjälpte informationen dig?