
Planbesked
Om du vill att ett visst område ska få en detaljplan så ska du ansöka om planbesked. Samma sak om det handlar om att ändra en befintlig detaljplan.
En begäran om planbesked ska vara skriftlig.
Ansökan
När vi fått in en begäran om planbesked och handlingarna är kompletta så har vi fyra månader på oss att lämna besked om kommunen kommer att inleda en planläggning eller inte. Om det finns särskilda behov så kan vi komma överens om en kortare eller längre tid.
För att ansökan ska anses komplett behöver den innehålla:
- en karta som visar läge och utbredning av området
- en beskrivande text, ritning eller inspirationsbilder som visar karaktär och omfattning på byggnader och vilken typ av byggnader som planeras
- ifylld ansökningsblankett
Om vi beslutar att inleda planläggning så ska vi ange en ungefärlig tidpunkt då vi bedömer att planläggningen ska ha lett till ett slutgiligt beslut om att anta, ändra eller upphäva planen.
Om vi däremot beslutar att inte inleda planläggning så ska vi i beskedet också tala om anledningen till vårt beslut.
Ett planbesked kan inte överklagas.
Skicka in handlingarna till: Ekerö kommun, planeringsenheten, box 205, 178 23 Ekerö eller via mejl till: planeringsenheten@ekero.se
Vi tar ut en kostnad för handläggning av din ansökan om planbesked och för själva planläggningen om ett planarbete inleds.
Läs mer
Hjälpte informationen på den här sidan dig?