Barn som sitter med en telefon under en stol. 

Utveckling & digitalisering

Vi digitaliserar för ett mänskligare Ekerö. Här kan du läsa mer om hur kommunen arbetar med digitalisering och utveckling.

I Ekerö kommun tar vi ett grepp om digitalisering. Vi ser möjligheterna och digitaliserar så att vi kan ge dig som invånare bästa möjliga välfärd, service och tjänster med fortsatt hög kvalitet till rimliga kostnader.

Ekerö är den digitala kommunen som ger god service på dina villkor.

Maria Svenson, Utvecklingschef

Vad innebär det?

Det innebär att vi behöver veta hur vi ska göra för att lyckas. Så här tänker vi:

Vi ska se möjligheterna

Ta tillvara på digitaliseringens möjligheter för att ge dig bättre service och tipptopp tjänster. Du ska ha tillgång till det du behöver för att kunna fixa dina ärenden enkelt och smidigt.

Vi ska jobba tillsammans

Bjuda in dig och andra att samarbeta med oss för att utveckla nya och smartare tjänster och bättre service.

Vi ska se till att det passar dig

Säkerställa att du ska kunna använda vår service och våra tjänster när det passar dig. Tjänsterna är till för dig.

En digital agenda - vägen fram till 2022

Vi har tagit fram en policy och en övergripande digital agenda för 2019 - 2022.

Några områden vi tycker är extra viktiga

Det digitala mötet med kunder

Vi skapar nya sätt att mötas för att göra din vardag enklare med service anpassad efter dina behov.

Digital transformation

Vi tittar på nya sätt att arbeta och samarbeta kring innovation, digitalisering och automation. Lite lättare, mycket mer effektivt.

Digital arbetsplats

Vi skapare en modern och lite mer digital arbetsplats för våra medarbetare, våra elever och våra förtroendevalda politiker. Gissa om vi haft nytta av det under pandemin!

Hantering av information & infrastruktur

Vi förbättrar teknisk infrastruktur och informationssäkerhet. Det här är viktigt. Du ska känna dig trygg och säker i kontakten med oss.

Effektiva processer

Det låter kanske lite trist, men vi lovar att det är bra. Vi skapar enklare och mer effektiva sätt för att ha hand om dina ärenden. Och när du möter oss som myndighet. Då vill vi vara enkla.

Vad pågår nu?

Vi fortsätter att utveckla vår service med nya kanaler och bättre tillgänglighet och flera nya e-tjänster. Vi vill göra det enklare för dig att få service och hitta den information som du behöver – när du behöver det. Här kan du läsa om några delar vi jobbar med.

Service, service, service - på dina villkor!

Digital kundservice - Kommun-Kim

Tillgänglighet kan betyda många olika saker. Till exempel att du kan få service oavsett tid på dygnet. Det tycker vi är viktigt. Till din hjälp presenterar vi Kim. Kommunens digitala medarbetare. Kommun-Kim är lanserad på ekero.se, spana in den lilla röda filuren här nere till höger.

Kommun-Kim som informationsskärm

Kommun-Kim finns också som informationsskärm i Ekerö Kulturhus,
i Stenhamra bibliotek, i KOM-huset vid Träkvistavallen och i Mälaröhallen.

Digital arbetsplats till alla

En modern och tillgänglig digital arbetsmiljö är viktig för att våra medarbetare, elever och förtroendevalda politiker ska kunna arbeta och kommunicera med varandra, oavsett var.

Vi har rullat ut Office 365 och ökat tillgången till surfplattor och datorer så att du har det du behöver oavsett var du är. Det här har vi verkligen haft nytta av under pandemin.

Kommunens webbplats www.ekero.se & e-tjänster

Just nu sitter du och kikar på kommunens webbplats som togs fram under 2020. Ja vi är lite malliga. Och vi är stolta!

Vi har tagit fram en mer tillgänglig och användarvänlig webbplats, så vi kan ge bra service och e-tjänster till dig som är invånare, företagare eller besökare. Vi är inte klara ännu, men en liten bit på väg.

Ge oss gärna din synpunkt, ris, ros eller potatismos! Du kan använda dig av frågan längst ner på sidan.

Digitala möten för våra nämnder & kommunfullmäktige

Under pandemin har nämnderna börjat genomföra digitala nämndmöten via Teams och iPads. Våra politiker (förtroendevalda) kan vara med på distans.

Vi har också börjat live-sända kommunfullmäktige, där kan du som invånare vara med!

Digital säkerhet - ständigt pågående

Säkra digitala möten

Säkra digitala möten är ett digitalt rum där känsliga uppgifter hanteras på ett tryggt och säkert sätt när du ska ha kontakt med oss på kommunen. Socialförvaltningen, elevhälsan och delar inom kommunstyrelseförvaltningen är redan igång, och fler förvaltningar står på tur.

Vad betyder att ett digitalt möte är säkert?

Mötet sker i ett digitalt rum. Alla som deltar i mötet har identifierat sig, till exempel med Mobilt Bank-ID. Mötet krypteras löpande och det gör att bara de som är med i mötet kan ta del av det som sägs. Du ska känna dig trygg i kontakt med oss.

Hur blir vi bättre?

Genom samarbete såklart!

Vi är många kommuner som möter samma utmaningar och inom vissa områden är vi beroende av att vi är många med i arbetet. Både regionalt och nationellt.

Vi är med i Storstockholms strategiska nätverk för digitalisering och samarbetar med andra kommuner. Vi använder oss också av Sveriges Kommuners och Regioners (SKR) verktyg för digitalisering i vårt arbete.

Storstockholms strategiska digitaliseringsnätverk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

SKR- digitalisering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nu kör vi!

Vi fyller på med mer så snart vi avslutat lite av det du läst om.

Ett barn som styr en datormus.

Mer information inom området

  1. Kvalitet och service är viktiga delar som också va...

  2. Här hittar du vägar till statistik om vår kommun.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?