Tips till höstens möten

Återkommande under hösten presenterar kommunikationsenheten tips inom kommunikation. Den här gången tipsar vi om hur du kan förbättra dina möten.

Höstens möten är i gång! Här kan du läsa några tips för att göra dem så bra och effektiva som möjligt. Många möten kan också må bra av en inledande övning som bryter isen och ökar närvaron i rummet. Våga testa något nytt på höstens möten, se tips längst ned på sidan.

10-20-30-principen

En enkel princip som ger stöd i hur du kan planera ditt möte så att det blir så bra som möjligt.

10 minuter är maxtiden du som mötesledare bör prata innan du bjuder in deltagarna till interaktion på något sätt.

20 minuter får som max gå innan alla deltagare fått höra sin egen röst i rummet. Är man tyst längre än så ökar barriären att säga något under resten av mötet.

30 minuter är maxtiden för att sitta ned. Vår hjärna är programmerad att slappna av när vi sitter ner mer än 30 minuter. Därför är det bra att planera in moment i mötet som gör att deltagarna behöver ställa sig upp så att de blir mer vakna, kreativa och effektiva. Till exempel genom att diskutera i mindre grupper eller gå fram och sätta post-it lappar på tavlan.

Tips från start och mål

  • Behövs mötet? Handlar det om enkel information till flera personer, som du bedömer inte kommer leda till några följdfrågor, kanske du hellre kan mejla ut informationen.
  • Innan mötet – ha med mötesagendan och syftet till mötet redan i mötesinbjudan så att deltagarna vet vad som gäller. Ha också med eventuellt underlag som behövs.
  • Positiv inledning – börja mötet med en aktivitet, det ger många fördelar som underlättar för mötet. Se tips på övningar längst ned på sidan.
  • Skapa struktur – tydliggör mötets syfte och mål i början av mötet. Det kan handla om ett problem som behöver lösas, en fråga som ska diskuteras eller arbete som behöver göras.
  • Bryt upp – Oftast är den minst ändamålsenliga metoden att statiskt sitta runt ett bord och diskutera en fråga. Testa bryta upp gruppen i smågrupper, alternativt engagera i en brainstorm-övning med post-it-lappar.

Modellen ”note and vote” har tagits fram av Google för att snabbt och effektivt få fram beslutsunderlag till projektledare. Processen är väldigt enkel och bygger på sex tidsbestämda steg:

  1. Deltagarna får fem minuter att i tystnad skriva ner idéer på ett eget papper.
  2. Efter det får alla två minuter på sig att välja ut en eller två av idéerna från sin lista.
  3. Var och en delar med sig av sina idéer som skrivs upp på en tavla, utan feedback.
  4. Alla får fem minuter på sig att rösta, genom att skriva ner sitt val på ett papper.
  5. Rösterna sammanställs och kan motiveras kort, men ingen får ändra sin röst.
  6. Projektledaren, inte gruppen, fattar ett beslut som inte måste vara enligt rösterna.

I stället för ett långt möte där alla, var och en för sig, ska sälja sin egen åsikt har processen skalats ner till 15 minuter där det mesta av arbetet sker parallellt. Projektledaren får allas synpunkter, men behöver inte följa majoriteten. Att både skriva ner idéer och rösta tyst gör dessutom att risken att påverkas av andras åsikter minskar.

  • Sammanfatta i slutet – Innan mötets slut är det bra att sammanfatta mötet, så att alla är överens om vad som har sagts. Gå också igenom om och i så fall vad som ska göras framöver, av vem, och när det ska vara klart.
  • Avsluta positivt – Även om svåra frågor har diskuterats eller om ni har varit oense i vissa frågor är det bra med en positiv avslutning på mötet. Ni kan till exempel skriva ned reflektioner på en post-it att sätta upp på tavlan som sedan mötesledaren läser upp.
  • Nästa möte - Om nödvändigt, bestäm tid för nästa möte innan ni säger hejdå. Och börja nästa möte med att sammanfatta vad som sas under förra mötet.

Tips på startövningar

Att inleda mötet med en aktivitet eller övning ger flera fördelar. Det tvingar deltagarna att fokusera och landa i rummet och det hjälper också till att skapa en god stämning som resterande tid av mötet kan ha nytta av. Att inleda med en övning där alla får göra sin röst hörd gör det också lättare för alla att säga något under resten av mötet. Det är därför välinvesterad tid att sätta av de första 5-10 minuterarna till någon form av aktivitet.

En övning som är rolig och energifull samtidigt som deltagarna får reda på viktig information om varandra.

Gruppstorlek: 4 personer eller fler

Tidsåtgång: 15 minuter

Material: tuschpenna och papper

1. Ställ upp deltagarna på rad mittemot varandra. Ge dem tre pappersark (om det är fyra deltagare totalt) och en penna.

2. Berätta att de kommer få 20 sekunder på sig att måla av den de har framför sig. De får bara titta på personen mittemot och inte på pappret.

3. Efter 20 sekunder byter de porträtt med varandra.

4. Upprepa tills alla har målat av alla, eller vad som känns rimligt.

5. När det är färdig-målat så ska alla välja ut två av porträtten (på sig själva) utifrån två frågor som kopplar an till dagens möte. Det kan till exempel var:

  • Vad vill du få ut av dagens möte?
  • Vad har du för känsla inför dagens möte?
  • Vad är det bästa med att tillhöra denna grupp?
  • Vilken styrka kan du bidra med i dagens möte?

6. Låt var och en berätta varför de valt de porträtt de valt och svara på frågorna du ställt. Börja med dig själv så sätter du standarden för hur långt svaret bör vara.

Denna övning blir alltid rolig och energifull och gör att ni startar mötet på topp!

För att få deltagarna att landa i rummet, släppa det tidigare mötet som de rusat ifrån och öka fokuset på här och nu.

Gruppstorlek: ingen begränsning

Tidsåtgång: 5-10 minuter

Material: lappar med ord som är lätta att associera till, ett ord på varje lapp. Exempel på ord: snö, trädgård, Facebook, färger, matlagning, hav och båtar.

  1. Dela ut en lapp var till alla deltagare. De får inte titta på den förrän det är deras tur (eftersom det gör det svårare att lyssna på andra om de ska fundera ut något smart att säga själv.)
  2. En person börjar och får läsa upp sitt ord och berättar sen vad hen får för associationer till det. Det ska vara något kort, max 30 sekunder.
  3. Gå laget runt så att alla får berätta om ett ord. Vid det laget brukar pulsen ha gått ner och alla har fokus i rummet.

Upp till 20 personer går det bra att göra i helgrupp, det brukar gå relativt snabbt. Det är också ett bra sätt att göra sin röst hörd i rummet, vilket gör det lättare att våga prata senare under mötet.

Självreflektion och lära känna varandra i rummet.

Gruppstorlek: 2-10 personer (om fler, dela upp i mindre grupper)

Tidsåtgång: 20 minuter

Material: inget

  1. Be deltagarna att reflektera över tre områden under 3 minuter:
  • Vad är ditt huvud fullt av just nu – vad är det som upptar dina tankar och funderingar?
  • Vad är dina händer fulla av just nu – vad är det du gör just nu, vad tar mest av din tid?
  • Vad är ditt hjärta fullt av just nu – hur känner du just nu?
  1. Efter 3 minuter delar du in deltagarna i par eller mindre grupper om 3-4 personer där de få dela med sig av vad de kommit fram till.
  2. Efter 5 minuter går ni igenom i helgrupp där deltagarna får dela med sig av en eller alla tre frågorna, beroende på hur mycket tid som finns. Man kan också be deltagarna istället reflektera över vad de har pratat om i gruppen och om skillnader och likheter i vad som kom fram.