Se upp för bedrägerier!

Mobiltelefon som hålls i handen av en äldre person

Bedrägeriförsöken ökar och har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad.

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från din bank, polisen, företag, en myndighet eller påstå sig vara din närstående. Bedragarna kan manipulera telefonnummer och hemsidor så att de ser tillförlitliga ut.

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som ringer och försöker lura dig. Här är några tips för att minska risken att det sker:

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis bankID) på någon annans uppmaning.
  • Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.

Sveriges banker har tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd om hur man själv kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier.