Cykelvänlig skola i Färentuna

Barn cyklar i färentuna

Som deltagare i plattformen Cykelvänlig skola jobbar Färentuna skola med att få både elever och lärare att upptäcka glädjen och gemenskapen i att cykla tillsammans.

Plattformen Cykelvänlig skola är ett kostnadsfritt digitalt stöd till alla skolor, kommuner och föräldrar som vill skapa säkra, trygga och hållbara resvanor för skolbarn. Utifrån en checklista med olika kriterier kan skolor se sitt nuläge och sedan ta fram en handlingsplan för att förbättra sitt arbete mot att bli en cykelvänlig skola. Några som jobbar aktivt med det här är Färentuna skola.

Maria Mårtensson är förstelärare på Färentuna skola och hon är även cykelambassadör. Maria berättar att man tagit fram en handlingsplan för hur skolan ska arbeta kring satsningen de närmaste två åren. Syftet är att främja elevernas hälsa och skolprestationer, stärka skolans miljö och hållbarhet samt att genom rörelse och aktiviteter skapa gemenskap bland elever och personal.

Lånecyklar och hjälmar till elever och personal

I slutet av 2022 fick skolan möjlighet att investera i ett antal lånecyklar och hjälmar. Pengarna kom från kommunens projekt för att finansiera miljö- och klimatåtgärder. Cyklarna har använts både av personal på raster och av elever vid olika aktiviteter.

- Det är inte alla elever som har egna cyklar. Lånecyklarna underlättar mycket då vi gör små utflykter med klasser runt om i närområdet. Det kan vara transport till olika aktiviteter eller så cyklar vi runt i naturen. Kommande vecka ska åk 1 och åk 6 ut på cykelutflykter och det här brukar barnen uppskatta väldigt mycket. Det är lite spännande med nya miljöer och vi försöker också utmana dem lite i längden på rundor. Vi tränar förstås också på trafikregler och trafikvett i samband med utflykterna, berättar Maria.

Under året har man också införskaffat material för enklare cykelvård. Tanken är att eleverna ska få träna på att använda dessa och ha tillgång vid behov. Fler aktiviteter kopplade till Cykelvänlig skola är planerade under hösten.