Kalas för Ekeröleden och färjan Freja

Söndagen den 27 augusti bjöd Färjerederiet vid Trafikverket in till 30- och 50-årskalas. Ekeröleden, färjeleden mellan Slagsta och Jungfrusund, fyllde 30 och färjan Freja fyllde 50 . Detta firades med saft, bulle och öppet hus på Freja.
Augustisolen hann precis titta fram när det var dags att välkomna nyfikna besökare ombord på Freja under söndagsförmiddagen, och solen värmde oss sedan resten av dagen. Barn och vuxna i alla åldrar hade tagit sig till Färjeläget i Jungfrusund för att få en titt på färjan. Färjan som för många är ett vanligt inslag i vardagen, men som man kanske inte vet så mycket om.
Rundtur på Freja
Uppe på kaptensbryggan fick vi veta mer om hur kaptenen kör färjan. Bland annat finns det två spakar som man styr båten med. Roger Eriksson, distriktschef för Stockholm på Färjerederiet, var en av de som var på plats från Färjerederiet och kunde svara på besökarnas frågor. På kaptensbryggan finns också en yta att sitta på, en mikro och en kaffebryggare. Kaffebryggaren som besättningen skämtsamt sa var det viktigaste bränslet för färjan.
På däck finns flera trappor som besökarna fick utforska. Besättningen visade en av vattenkastarna som används om en brand skulle utbryta. Vattnet pumpas upp direkt från Mälaren.
Extra spännande tyckte besökarna att det blev under däck där alla maskinerna finns. Vincent och Liam var några av besökarna och de visade bland annat stolt upp den rosamålade avloppstanken.
Tre färjor trafikerar Ekeröleden
Utöver jubilaren Freja är det två till färjor som tjänstgör på Ekeröleden idag. Freja är som sagt 50 år, har två motorer och tre körfält för bilar. De andra två färjorna är 20 år gamla och har fyra motorer och fyra körfält.
Standard är att två av färjorna trafikerar leden med undantag under rusningstid på mornar och kvällar. Då är alla tre färjorna i bruk. Den färja som vilar kan personalen passa på att serva eller reparera om det finns behov för det.
Ekeröledens historia
- 1993 öppnade leden. Då trafikerade en färja som heter Fragancia leden. Fragancia liknar Freja på många sätt och är tillverkad under ungefär samma tid
- 1996 anlände Freja till leden och ersatte Fragancia
- 1998 började Ekeröleden bära sina egna kostnader vilket är en milstolpe i ledens historia. Det innebär att intäkterna från biljettförsäljningen täcker de kostnader som krävs för att hålla leden i gång
- 2001 återvände Fragancia till leden och båda färjorna trafikerade leden samtidigt
- 2009 utökade färjebeståndet med ytterligare en färja. Först under en prövoperiod på ett halvår och sedan dess finns det alltid tre färjor på leden.
Källa: Färjerederiet Trafikverket