Lättläst Coronainfo
Just nu sprids viruset Corona
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter Covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till:
Tvätta händerna.
Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket!
Stanna hemma
om du känner dig sjuk.
Håll avstånd till andra personer.
Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma från skolan eller jobbet:
Ont i halsen
Hosta
Problem med dina luftvägar
Feber
Du ska helst inte gå till
bibliotek eller andra platser
där det är många människor.
Förskola och skola:
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma:
Ont i halsen
Hosta
Problem med luftvägar
Feber
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.
Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.
Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.
Skydda de äldre
och de mest sårbara.
Besök inte dina äldre anhöriga
eller bekanta om de är på
sjukhus, äldreboenden och
gruppboenden.
Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.
Sprid inte falsk information!
Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.
Så här arbetar Ekerö kommun:
Ekerö kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset Corona.
Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?