Bröllop

Ett brudpar med folk som håller i tomtebloss.

Vad roligt att ni kan tänka er att gifta er här i vår fina herrgård (eller slott som vi kallar det)! Ni vet väl att ni också kan boka slottet för en fest? Här kan ni få dagen precis som ni vill ha den. Vi hjälper gärna till att ordna festen så det blir en dag att minnas.

Lokaler

På slottet kan ni hyra våra lokaler på bottenvåningen. Kontakta oss så får ni se hur de ser ut. Ni kan också använda vår altan och slottsträdgård.

Utforma er dag precis som ni vill. Om ni hyr slottet så är ni och era vänner de enda gästerna.

Här hittar du information som är bra att veta i fall du vill boka Ekebyhovs slott för ert bröllop.

Mat & dryck

Ni behöver beställa er mat, alkoholhaltiga drycker och personal till bröllopet eller festen genom vår samarbetspartner, Små Grytor catering.

Små Grytor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vigsel

Det går bra att ha sin vigsel hos oss i vår vackra trädgårdssalong eller utomhus.

Vigsel på slottet

Vill du boka slottet - kontakta oss

Vill du hyra slottet för middag, fest eller ha ditt bröllop på vår herrgård? Välkommen att kontakta oss med dina frågor, hjälp med att boka eller be om information om priser.

Vi hyr ut för fest och bröllop främst under högsäsong, maj till augusti. Kontakta oss om ni har frågor om bokning eller för att hitta ett datum som passar.

Glas och porslin ingår i hyran när du bokar för fest och bröllop.

Här finns: vinglas, champagneglas, dessertvinglas, cognacskupor, whiskyglas, likörglas, grogglas och vattenglas.

Du kan välja mellan vårt slottsporslin Rörstrands Fågel blå där vi har en komplett tallriksserie eller Rörstrands Diné, vitt benporslin.

Det finns tallrikar för huvudrätt, soppor och förrätt/dessert.

Dukning

Vi brukar duka upp för bröllopsmiddag i Wrangelska salen. Det är ett vackert rum med takmålningar från 1600-talet. Wrangelska salen rymmer upp till 82 personer.

Om ni är fler gäster kan vi duka upp i Trädgårdssalongen intill.

Bröllopssittning

En traditionell bröllopssittning i Wrangelska salen rymmer 82 personer. Då sitter 10 personer vid honnörsbordet och borden i "tungorna" rymmer 4 eller 6 personer.

Storlek på borden vid bröllopssittning i Wrangelska salen:

  • Honnörsbord (5 bord) 140x55 cm
  • ”Tungor” (12 bord) 140x70 cm

Storlek på borden i kaféet:

  • Buffébord (1 bord) 300x160 cm
  • Sidobord (2 bord) 195x60 cm
  • Sidobord (1 bord) 160x80 cm
  • Barbord (1 bord) 200x75 cm

Storlek på borden i Trädgårdssalongen:

  • Matbord (7 bord) 140x80 cm

Totalt antal personer

Totalt antal personer som får vistas på slottet samtidigt är 120.

Vad kan vi hyra

Ni hyr hela bottenvåningen på slottet och har tillgång till altan och trädgård med tillhörande dansbana.

Undervåningen består av flera salar och salonger.

Säkerhet & brand

För att brandsäkra vårt fina 1600-tals träslott, har vi sedan 2011 batteridrivna ljus till våra vackra lyktor.

Dansa!

Det är klart ni ska dansa. Dans är tillåten i stora hallen och i rummet intill med parkettgolv.

Musik

Musikanläggning eller livemusik ordnar ni själva.

Mat & dryck

Ni behöver beställa mat, alkoholhaltiga drycker och personal genom vår samarbetspartner, "Små Grytor catering".

Dukning

Dukning ordnar ni med själva under uthyrningstiden eller beställer från catering.

Dukar & dekorationer

Linnedukar finns att hyra. Ni kan beställa genom oss. Bordsdekorationer ordnar man själv.

Köket

Köket används för uppvärmning. Köket ska vara städat efter festtillfället, det är cateringfirmans uppdrag.

Tid - hur länge får vi ha vår fest?

Ni kan använda lokalerna under högsäsong mellan klockan 13.30 - 01.30.

Tänk på att ni behöver minst 2 timmar till förberedelser innan festligheterna kan starta.

Cateringföretaget kan säga hur lång tid de behöver till förberedelser.

Klockan 01.30 larmas lokalerna, så festen behöver avrundas en halvtimme innan så att gästerna hinner lämna lokalerna i tid.

Tänk på!

Vi är stolta över vårt slott. Slottet är en kulturbyggnad med anor från 1600-talet och festligheterna behöver hållas med viss försiktighet i den kulturhistoriska miljön.

Det råder totalt förbud mot levande ljus och öppen låga.

Rökning är inte tillåten inomhus eller på altanen. Det finns askkoppar för rökare direkt utanför de båda entréerna.

Vi tar en bokningsavgift på 4 000 kronor. Avgiften betalas i förskott och dras av den totala kostnaden för hyran av slottet. Den betalas inte tillbaka om ni skulle avboka.

Vi skickar en faktura på bokningsavgiften samtidigt med bokningsbekräftelsen.

Resterande belopp faktureras efter festtillfället.

Vad ingår i hyran?

I hyran ingår slottets undervåning, altan och tillgång till dansbana. Även stolar och bord, glas, porslin, bestick och städningen av undervåningen ingår (undantaget köket som ska städas av de som sköter catering).

Avbokning av lokal och arrangemang ska göras skriftligen. Ni får inte tillbaka bokningsavgiften.

Om ni avbokar 28 - 14 dagar innan arrangemanget betalar ni 75% av kostnaden för lokalen.

Om ni avbokar 14 - 0 dagar innan arrangemanget betalar ni 100% av kostnaden för lokalen.

Vardagar på Ekebyhovs slott

  • Öppettider måndag - fredag 08.00 - 17.00
  • Lunchbuffé serveras måndag - fredag 10.30 - 13.30
  • Konferens och möten måndag - fredag 8.00 - 17.00
    (konferenser kan även bokas kvällstid)

Galleri och helgcafé är öppet lördagar och söndagar

Helgprogram på slottet

E-post: ekebyhovs.slott@ekero.se

Telefonnummer: 08 124 572 01

Besök oss: Björkuddsvägen 107, 178 34 Ekerö Google karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skicka brev: Ekebyhovs slott, Box 205, 178 23 Ekerö

Boka bord

Konferens på slottet

Mer information inom området

  1. Ett bröllopspar framför Ekebyhovs slott. Det är somrigt och blålila blommor i trädgården.

    Ni kan gifta er hos oss i vår vackra trädgårdssalo...

  2. Två personer som står på en äng. En håller vita blommor i handen.

    Om ni funderar på att gifta er så kan kommunen vig...

  3. Ekebyhovs slott. En stor gul byggnad med spröjsade fönster. Bilden är tagen tidigt på morgonen och området är alldeles tomt.

    Ekebyhovs slott är en perfekt plats för konferense...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?