Två hundar som nosar på varandra.

Bilda förening

Det är både lätt och gratis att starta en förening. Du kan starta en idrottsförening, kulturförening, intresseorganisation eller något annat.

För att räknas som allmännyttig ideell förening måste föreningen uppfylla vissa krav:

  • föreningen får inte ha som mål att skapa ekonomiska vinster till medlemmar eller styrelse
  • föreningen måste ha stadgar där det står namn, syfte för föreningen och hur beslut fattas
  • föreningen måste ha en styrelse.

Råd och stöd

Behöver du hjälp eller vill du fråga om råd så kan du kontakta Idélabbet på kommunen.

På Verksamt. se kan du också få råd och tips om att starta en ideell förening.

Verksamt.se - starta ideell föreninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bilda förening - steg för steg

Funderar du på att bilda en förening? Vad roligt!

Här kan du steg för steg läsa om hur det går till.

Ett första möte - grundande möte

Första steget i att bilda en förening är att ha ett möte där ni bestämmer er för att bilda föreningen.

Ni måste vara minst tre personer för att starta föreningen. På mötet beslutar ni om föreningens stadgar och väljer en tillfällig styrelse, en så kallad interimstyrelse.

Ni ska också skriva mötesanteckningar, så kallat protokoll.

Styrelsen

Styrelsen väljs av medlemmarna på det grundande mötet.

Styrelsen ansvarar gemensamt för föreningens verksamhet. Den har också det juridiska ansvaret för föreningen i förhållande till samhället. Styrelsen ska ha en ordförande, en sekreterare och en kassör, det betyder att ni måste vara minst tre medlemmar. Styrelsen kan ha flera ledamöter.

Stadgar

Stadgarna är grunden i en ideell förening, där föreningens ändamål, regler, syfte med mera beskrivs.

Organisationsnummer

När föreningen bildats så får den ett organisationsnummer av Skatteverket.

Föreningsregister

Registrera din förening i föreningsregistretlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Godkänd förening

För att få del av kommunens lokaler till reducerad kostnad och för att kunna söka bidrag så måste kommunen godkänna föreningen.

Det betyder att vi behöver få in följande uppgifter från föreningen varje år:

  • årsmötesprotokoll för innevarande verksamhetsår
  • verksamhetsberättelse för innevarande verksamhetsår
  • resultat och balansräkning verksamhetsår
  • revisionsberättelse för innevarande verksamhetsår
  • om föreningens stadgar har ändrats så ska de nya skickas in.

När vi har godkänt föreningen så gäller det i 365 dagar från att vi tog emot ansökan.

Ett tips är att skicka in ansökan efter varje årsmöte.

Läs mer

  1. Vill du börja dansa eller kanske börja spela fotbo...

  2. Det är inte bara kul att vara med i en förening. F...

  3. Här kan du läsa om vilka föreningsstöd och förenin...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?