Synpunkter och klagomål på förskola & skola

Vi sätter stort värde på en fungerande dialog med våra vårdnadshavare, barn och elever. Vi lyssnar på dina åsikter och ser dem som en nyckel i vårt arbete med att utveckla våra verksamheter. Din röst är viktig för oss!

Här kan du lämna synpunkter eller klagomål inom förskola, skola, individuella gymnasiet och vuxenutbildningen.

Om ditt barn går på våra kommunala verksamheter

Om du som vårdnadshavare eller elev vill ge synpunkter eller klagomål på en särskild verksamhet ska du göra så här:

Steg 1. Kontakta personalen på avdelningen det gäller. De ansvarar för att ta emot ditt ärende och ge dig återkoppling. Kontaktuppgifter till personalen hittar du i lärplattformen. Om du inte tycker att du får stöd och hjälp, gå vidare till steg 2.

Steg 2. Ta kontakt med förskolechef eller rektor för verksamheten. Förskolechef eller rektor ansvarar då för att ditt ärende utreds och återkopplas till dig. Kontaktuppgifter hittar du i lärplattformen eller här på kommunens hemsida.

Är du inte nöjd med förskolans/skolans bemötande kan du lämna synpunkter eller klagomål i vår e-tjänst. Ditt ärende hanteras då av Barn- och utbildningsförvaltningen.

Andra instanser

Om du vill anmäla allvarliga problem och missförhållanden på förskola och skola kan du också vända dig till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet.

Skolinspektionenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Barn- och elevombudetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om ditt barn går på en fristående verksamhet

Går ditt barn på en fristående förskola eller skola ska du följa deras rutiner för synpunkter eller klagomål. Kommunen hanterar inte dessa ärenden.

Var hittar jag rätt person att kontakta?

Kontaktuppgifter till personal och chefer inom förskola och skola hittar du på skolornas lärplattformar. Kontaktuppgifter till ansvarig rektor hittar du också i presentationen av verksamheterna nedan.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?