
Redogörelse för tillgänglighet
Här beskriver vi hur kommunens webbplats uppfyller lagen om tillgänglighet för digital offentlig service. Här kan du också se vilka tillgänglighetsproblem som finns och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vår webbplats är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi jobbar med att förbättra tillgängligheten för att det ska vara enkelt för alla att ta del av den offentliga servicen.
I webbplatsen ekero.se ingår:
- etjanster.ekero.se, byggaochbo.ekero.se och e-tjänster för förskola & skola
- bibliotek.ekero.se
- medborgare.ekero.se
Du kan läsa mer om underwebbplatserna längre ner.
Brister i tillgänglighet
Webbplatsen ekero.se uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här listar vi brister i tillgänglighet.
Kartor
Kartor som inte är avsedda för navigering är inte tillgängliga.
PDF-dokument
Vissa PDF-dokument är inte tillgängliga. Ekerö kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi anpassar och uppdaterar dokumenten löpande.
Rubrikordning
I vissa delar på webbplatsens innehåll har vi fel ordning på rubriker. Det gäller söklistning, kalenderlistning och nyhetslistning. Vi arbetar för att rätta detta under första halvan av 2021.
E-tjänster
Det finns flera e-tjänster och system som inte uppfyller tillgänglighetsprinciperna när det till exempel gäller tillgänglig kod. Vi kan inte justera eller ändra själva i plattformarna och dessa kommer ta lite längre tid att lösa genom nya upphandlingar och med hjälp av våra leverantörer.
E-tjanster.ekero.se
- Det finns problem för vissa användare när det gäller lägg till rad.
- Spamlösningen (Captcha) har tillgänglighetsproblem.
- En automatiskt genererad PDF från dessa e-tjänster är inte tillgänglig (e-tjänsten är tillgänglighetsanpassad).
Byggaochbo.ekero.se
- E-tjänsterna är inte tillgänglighetsanpassade. Det går att ansöka med blankett. Portalen ska tillgänglighetsanpassas under 2021.
E-tjänster för förskola & skola
- E-tjänsterna är inte tillgänglighetsanpassade. Det går att ansöka med blankett. Portalen ska tillgänglighetsanpassas under 2021.
Bibliotekens webbplats bibliotek.ekero.se
Det finns brister i bibliotekens webbplats som ska åtgärdas under 2021.
Medborgarportalen medborgare.ekero.se
Det finns brister i portalen som ska åtgärdas under 2021.
Vad gör vi åt bristerna i tillgänglighet?
PDF-dokument
Vi prioriterar att åtgärda administrativa dokument och arbetar vidare med att säkerställa att alla PDF-dokument är tillgängliga.
E-tjänster & andra underwebbplatser
E-tjänster kommer korrigeras med hjälp av våra leverantörer eller i kommande upphandlingar. Det pågår också arbete med att göra våra andra underwebbplatser tillgängliga under 2021.
Så har vi testat tillgängligheten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av ekero.se. Till vår hjälp har vi bland annat använt oss av SiteImprove och SiteVision och Funka.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Återkoppling och kontaktinformation
Om du upplever tillgänglighetsproblem så kan du skicka e-post till redaktionen@ekero.se.
Du kan också skicka e-post eller ringa vårt kontaktcenter om du har specifika frågor.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.
Anmäl bristande tillgänglighet på DIGG
På Diggs webbplats kan du också läsa om lagen och om vilka som omfattas.
Läs mer
Hjälpte informationen på den här sidan dig?