Skicka faktura till kommunen

Är du leverantör till kommunen och ska skicka en faktura till oss? Här kan du läsa om hur du gör.

Om du är leverantör till offentlig verksamhet så ska du fakturera med elektronisk faktura (e-faktura). Du kan läsa mer om vilka regler och lagar som styr e-fakturering till offentlig verksamhet hos DIGG – myndigheten för digital förvaltning.

DIGGlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vilka e-fakturor kan jag skicka?

Använd PEPPOL för e-faktura

Ekerö kommun rekommenderar att du använder PEPPOL för elektronisk fakturering. Då behöver du ansluta ditt företag.

  • Kontrollera först med din leverantör av faktureringssystem om de kan skicka fakturor i PEPPOL.
  • Ekerö kommuns samarbetspartner är InExchangelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontakta dem om du behöver hjälp att komma igång.
  • Ekerö kommuns PEPPOL-ID är 0007: 2120000050

Annat format för e-faktura

Du kan också skicka e-fakturor med Sve-faktura 1.0. Då behöver du ansluta ditt företag.

  • Kontrollera först med din leverantör av faktureringssystem om de kan skicka fakturor i det formatet.
  • Ekerö Kommuns VAN-leverantör för Sve-fakturor är InExchangelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kontakta dem om du behöver hjälp att komma igång.
  • Ekerö kommuns Organisationsnummer är: 212000-0050
  • GLN-nummer (global location number): 7300009038213

Om du inte kan skicka e-faktura

Om du inte har något system som kan skicka elektroniska fakturor, så kan du använda vår fakturaportal. Där kan du registrera enskilda fakturor i ett formulär.

Vad behöver jag tänka på?

  • Ange alltid referenskod på fakturor. Det är en kod med sex siffror som du får i samband med avtalet eller inköpet. Om du saknar referenskod så kontakta beställaren på Ekerö kommun.
  • Fältet “Er referens” får bara innehålla den sexsiffriga koden. Om det både finns fält för “Er referens” och “Er referenskod”, skriv den sexsiffriga koden i båda. Om du behöver lämna mer information kan du skriva i fakturatexten.
  • PDF-filer är inte ett godkänt elektroniskt format.
  • Ekerö kommun har 30 dagar betalningstid netto från fakturadatum, om ni inte avtalat något annat.
  • Påminnelser om en obetald faktura är inte en faktura och behöver inte skickas som e-faktura.
  • Inkassokrav är en ny handling med nytt fakturanummer och ska skickas som e-faktura.
  • Räntefakturor är en ny handling med nytt fakturanummer och ska skickas som e-faktura.

Har du frågor?

  • Kontakta oss om du har frågor om din faktura till Ekerö kommun redovisning@ekero.se
  • Om du har tekniska frågor om e-fakturering, kontakta InExchangelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om obligatorisk e-faktura

DIGG om e-faktura för offentlig verksamhetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

SKR, lag om e-faktura för offentlig verksamhetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer

  1. Som företagare i Ekerö kan du registrera ditt före...

  2. Lagen om offentlig upphandling (LOU) och Lagen om ...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?