En cirkel med pennor i olika färger.

Redogörelse för tillgänglighet

Här beskriver vi hur ekero.se uppfyller lagen om tillgänglighet för digital offentlig service. Här kan du också se vilka tillgänglighetsproblemen vi har och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

På den här sidan beskriver vi:

  • hur Ekerö kommuns webbplats och våra andra webbplatser uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vår webbplats är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten för att det ska vara enkelt för alla, oavsett funktionsnedsättning, att ta del av den offentliga servicen.

Kommunens webbplats www.ekero.se

Webbplatserna uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här listar vi brister i tillgänglighet.

Kartor

Kartor som inte är avsedda för navigering är inte tillgängliga.

PDF-dokument

Vissa PDF-dokument är scannade bilder och inte tillgängliga. Ekerö kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll. Vi anpassar och uppdaterar dokumenten löpande.

E-tjänster & andra system

Det finns flera e-tjänster och system som inte uppfyller tillgänglighetsprinciperna när det till exempel gäller tillgänglig kod. Flera av dessa är system som vi inte själva äger eller kan justera i och dessa kommer ta lite längre tid att lösa genom nya upphandlingar och hjälp av våra leverantörer.

Rubrikordning

I vissa delar på webbplatsens innehåll har vi fel ordning på rubriker. Det gäller söklistning, kalenderlistning och nyhetslistning. Vi arbetar för att rätta detta under första halvan av 2021.

E-tjänster på etjanster.ekero.se

  • Det finns problem för vissa användare när det gäller lägg till rad.
  • Spamlösningen (Captcha) har tillgänglighetsproblem.
  • En automatiskt genererad PDF från dessa e-tjänster är inte tillgänglig (e-tjänsten är tillgänglighetsanpassad).

E-tjänster på byggaochbo.ekero.se

  • E-tjänsterna är inte tillgänglighetsanpassade. Det går att ansöka med blankett. Portalen ska tillgänglighetsanpassas under 2021.

E-tjänster för förskola & skola

  • E-tjänsterna är inte tillgänglighetsanpassade. Det går att ansöka med blankett. Portalen ska tillgänglighetsanpassas under 2021.

Vad gör vi åt bristerna i tillgänglighet?

PDF-dokument

Vi prioriterar att årgärda administrativa dokument. Sedan arbetar vi vidare med att säkerställa att alla PDF-dokument är tillgängliga.

E-tjänster

E-tjänster kommer korrigeras med hjälp av våra leverantörer eller i kommande upphandlingar.

Så har vi testat tillgängligheten

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av ekero.se. Till vår hjälp har vi bland annat använt oss av SiteImprove och SiteVision och Funka.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Återkoppling och kontaktinformation

Om du upplever tillgänglighetsproblem så kan du skicka e-post till redaktionen@ekero.se.

 

Du kan också skicka e-post eller ringa vårt kontaktcenter om du har specifika frågor.

 

Kontakta kommunen

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet på DIGGlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

På Diggs webbplats kan du också läsa om lagen och om vilka som omfattas.

Läs mer

  1. Här hittar du mer information om ekerö.se, om kako...

  2. Här kan du läsa mer om webbtillgänglighet och fysi...

  3. När du bygger nytt eller till så måste du alltid s...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?