FNI för gemensam sopsortering
Här finns information om hur fastighetsnära insamling (FNI) ska lösas för bostäder med gemensam sopsortering, till exempel bostadsrättsföreningar och samfälligheter.
Checklista
Det är mycket att tänka på inför starten av fastighetsnära insamling (FNI). För er som inte har gemensam insamling av förpackningsavfall har vi tagit fram en checklista över vad ni behöver göra framöver. Ni behöver ha er fastighetsnära insamling på plats senast 1 januari 2027.
- Räkna ut hur mycket avfall er förening genererar och hur många sopkärl som behövs för respektive avfall. Ta stöd av tabeller för avfallsmängd och kärlstorlek
- Gör en skiss över hur insamlingsplatsen ska se ut, hur kärlen ska stå och hur stor plats som går åt. Måtten för alla kärl finns här
- Hitta en lämplig plats inom er fastighet för insamlingsplatsen. Ofta finns det en detaljplan som styr vad och var du får bygga. Leta upp detaljplanen för er fastighet i Ekerökartan och se vad som gäller för er fastighet. Ekerökartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Nu är det dags att undersöka om er lösning kräver bygglov eller inte.
Viktig information
Godkända entreprenörer för upphämtning av förpackningsavfall
De som har gemensam insamling av förpackningsavfall och returpapper, till exempel i en bostadsrättsförening, behöver ha ett nytt avtal mellan fastighetsägaren och någon av kommunens godkända entreprenörer för upphämtning. Detta gäller sedan 1 januari 2024.
Ekonomisk ersättning
Framöver kommer föreningar och samfälligheter ha möjlighet att ansöka om ekonomisk ersättning för fastighetsnära insamling av förpackningar.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?