FNI för gemensam sopsortering
Här finns information om hur fastighetsnära insamling (FNI) ska se ut för bostäder med gemensam sopsortering, till exempel bostadsrättsföreningar och samfälligheter.
Checklista
Det är mycket att tänka på inför starten av fastighetsnära insamling (FNI). För er som inte har gemensam insamling av förpackningsavfall har vi tagit fram en checklista över vad ni behöver göra framöver. Ni behöver ha er fastighetsnära insamling på plats senast 1 januari 2027.
- Räkna ut hur mycket avfall er förening genererar och hur många sopkärl som behövs för respektive avfall. Ta stöd av tabeller för avfallsmängd och kärlstorlek som finns längre ner på sidan.
- Gör en skiss över hur insamlingsplatsen ska se ut, hur kärlen ska stå och hur stor plats som går åt. Måtten för alla kärl finns längre ner på sidan.
- Hitta en lämplig plats inom er fastighet för insamlingsplatsen. Ofta finns det en detaljplan som styr vad och var du får bygga. Leta upp detaljplanen för er fastighet i Ekerökartan och se vad som gäller för er fastighet. Ekerökartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Nu är det dags att undersöka om er lösning kräver bygglov eller inte.
Här nedanför hittar du mer viktig information. Har du fler frågor kan du hitta de flesta svaren under "Frågor och svar"
Viktig information
Godkända entreprenörer för upphämtning av förpackningsavfall
Sedan 1 januari 2024 behöver ni som har gemensam insamling av förpackningsavfall och returpapper teckna ett avtal mellan fastighetsägaren och någon av kommunens godkända entreprenörer för upphämtning.
Ekonomisk ersättning
Föreningar och samfälligheter kan ansöka om ekonomiskt bidrag för fastighetsnära insamling. Bidraget baseras på vilket förpackningsavfall som hämtas från föreningen och hur många hushåll föreningen har.
Bidraget är beslutat i Ekerö kommuns avfallstaxa:
- Pappersförpackning: 90 kronor per år och hushåll
- Plastförpackning: 100 kronor per år och hushåll
- Metallförpackningar: 20 kronor per år och hushåll
- Glasförpackningar (ofärgat och färgat): 40 kronor per år och hushåll
Ansökan om bidrag gör du via ett formulär på Roslagsvattens webbplats.
Ansök om bidrag på Roslagsvattens webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.