Eget dricksvatten - om du har egen brunn

Om du har eget avlopp har du för det mesta även eget dricksvatten. Om du har enskild brunn så ansvarar du själv för vattnets kvalitet och för att hålla brunnen i bra skick.

Hur ofta ska jag ta prov på dricksvattnet?

Om du är brunnsägare är det viktigt att ta prover på vattnet. Det räcker inte att lukta och smaka för att avgöra om brunnsvattnet är lämpligt som dricksvatten.

Livsmedelsverket rekommenderar att brunnsägare kontrollerar vattnet minst vart tredje år. Du ska alltid kontrollera vattenkvaliteten om du anlagt en ny brunn. Kontrollera efter att ha använt brunnen en månad. Både vattenkvalitet och vattentillgång kan förändras med tiden.

Om fler än två fastigheter är anslutna till samma brunn så är det bra att testa vattnet minst en gång per år. Var extra noggrann om det är små barn som dricker av vattnet eftersom de kan vara mer känsliga för vissa ämnen.

Hur tar jag prov på mitt dricksvatten?

Du kan välja vilka du vill anlita för att ta prover på ditt dricksvatten. Enklast och i många fall billigast är att välja ett laboratorium som säljer vattenanalyser på sin hemsida.

På Swedac kan du hitta olika laboratorium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

SYNLAB och Eurofins AB är två ackrediterade laboratorier du kan kontakta.

Kontakta SYNLAB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta Eurofins AB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad är bra dricksvatten?

Riktvärden på Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ibland behöver du göra en anmälan

Om fler än 50 personer är anslutna till brunnen eller om vattnet går till kommersiell verksamhet, så gäller Livsmedelsverkets regler om dricksvatten.

Det är miljöenheten på kommunen som ansvarar för kontrollen av brunnar som är så stora. Den typen av anläggningar ska vara registrerade hos kommunens miljöenhet.

Bra att registrera din brunn!

Du som har egen brunn kan registrera brunnen i Brunnsarkivet. Det är ett nationellt register som sköts av Sveriges geologiska undersökning, SGU. Du kan rapportera information både för brunnar som redan finns i arkivet och för nya brunnar.

Varför ska jag registrera min brunn?

Registret ger andra, som myndigheter, kommuner och konsulter, möjlighet att ta hänsyn till eller skydda din brunn om:

  • andra vill borra efter vatten eller bergvärme i området
  • en miljöolycka inträffar i området
  • vi ska ta fram detaljplaner, översiktsplaner eller planerar andra förändringar som kan påverka din brunn.

När du registrerar din brunn och lämnar information om vattnets kvalitet och mängd, så hjälper du oss att få bättre kunskap om tillgång och kvalitén på grundvattnet i kommunen.

Det ger oss också ett bra underlag för planering av utbyggnaden av vatten och avlopp (VA).

E-post: info@ekero.se

Telefonnummer: 08 124 571 00

När: Måndag - fredag klockan 08.00 - 16.30

Ska du besöka oss?

Besökstider: Måndag - fredag klockan 09.00 - 16.00 (lunchstängt klockan 12.00 - 13.00)

Tappströmsvägen 2, Ekerö

Ska du skicka post till oss?

Box 205, 178 23 Ekerö

Avvikande öppettider och fler kontaktuppgifter


Läs mer

  1. Det är kommunen som producerar allt dricksvatten u...

  2. Roslagsvatten AB ansvarar för Ekerö kommuns vatten...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?