Vår uppgift är att se till att ditt byggprojekt uppfyller plan- och bygglagens krav.
Vilka handlingar behöver jag?
Handläggningen går mycket fortare om du redan från början skickat in alla handlingar vi behöver för att kunna ta ett beslut. För att ansökan ska anses komplett behöver du skicka in:
- undertecknad ansökan eller så loggar du in i e-tjänsten och ansöker
- situationsplan
- planritning
- fasadritning
- sektionsritning
Senare kommer vi även behöva få in:
- kontrollplan
- konstruktionsritning
- namn på kontrollansvarig (behövs vid större projekt)
Alla handlingar du skickar in måste vad i PDF:format. Mer information om de olika handlingarna hittar du här nedanför.
1. Ansökan/anmälan
Du kan ansöka om bygglov eller göra din anmälan i vår e-tjänst eller så använder du de blanketter som ligger där.
2. Ritningar
Om du planerar göra en mindre åtgärd kan så du skicka med ritningar på konstruktionen redan när du skickar in ansökan. Då sparar du tid. Annars så kan du skicka in dem efter du fått bygglov men innan du fått ditt startbesked.
Vi behöver få in:
- planritningar
- fasadritningar
- sektionsritning
- konstruktionsritning, vid mindre åtgärder, annars skickar du in detta efter att du fått bygglovet.
Ritningarna ska vara fackmässigt utförda och ska tydligt visa vad du ska bygga. Om du känner dig osäker är det bättre att anlita någon som hjälper dig med ritningarna, gärna en arkitekt eller en byggnadsingenjör.
Titta gärna på våra exempelritningar längre ner. Där hittar du mycket bra information, till exempel i vilket format ritningarna ska vara.
3. Situationsplan
Vad är en situationsplan?
En situationsplan visar placeringen av ditt byggprojekt på en karta, sett från ovan.
I de flesta fall behöver du beställa en nybyggnadskarta. Du använder sedan din karta för att rita in ditt byggprojekt som då kallas för situationsplan. Tänk på att det kan vara lång leveranstid för att få en nybyggnadskarta så beställ den i god tid!
Exempel på en situationsplan Pdf, 998.2 kB, öppnas i nytt fönster.
För mindre åtgärder kan det räcka med ett utdrag ur kommunens baskarta, om det finns en baskarta över din fastighet.
Kartor
4. Kontrollansvarig
Många gånger behöver du en kontrollansvarig, KA, för ditt byggprojekt. KA tar fram en kontrollplan, är med på tekniskt samråd, besiktningar och andra kontroller.
Om du vill hitta en kontrollansvarig kan du leta i de register som certifieringsföretagen har:
Leta kontrollansvarig i Kiwa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Leta kontrollansvarig i RISE Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I enkla ärenden behövs ingen KA men vi behöver ändå ha ett förslag på en kontrollplan.
5. Kontrollplan
En kontrollplan krävs för alla byggåtgärder. Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollerna och vilka intyg och andra handlingar som du ska lämna in till oss.
Vi går igenom kontrollplanen på det tekniska samrådet.
Om du har anlitat en kontrollansvarig, KA, är det ofta KA som upprättar kontrollplanen. Då är det viktigt att KA är med på det tekniska samrådet. I enkla byggprojekt behövs ingen KA men ett förslag till kontrollplan ska skickas med ansökan.
Exempelritningar och kontrollplan
- Nybyggnad enbostadshus Pdf, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster.
- Tillbyggnad enbostadshus Pdf, 1.4 MB, öppnas i nytt fönster.
- Nybyggnad garage Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
- Murar och markåtgärder Pdf, 9.6 MB, öppnas i nytt fönster.
- Plank Pdf, 3.8 MB, öppnas i nytt fönster.
- Kontrollplan Pdf, 67.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Användbara dokument för byggprojekt