Illustration över bygglovsprocessen

Bygglov

Om du planerar att bygga något nytt, bygga om eller bygga till så behöver du oftast ansöka om bygglov. Här beskriver vi vad som händer under bygglovsprocessen, från det att du skickar in din ansökan tills vi tar beslut.

Du kan skicka in din ansökan, med alla handlingar via vår e-tjänst, med e-post eller med vanlig post. När vi fått din ansökan skickar vi en skriftlig bekräftelse.

Sedan gör din handläggare en bedömning om din ansökan är komplett. Om ansökan inte är komplett kontaktar vi dig om de handlingar som vi saknar.

Hur lång tid tar det att få bygglov?

Vi ska ta beslut om bygglov inom 10 veckor. Då räknar vi från det att ärendet är komplett. I undantagsfall kan tiden bli förlängd till sammanlagt 20 veckor.

När handläggningen är klar skickar vi vårt beslut till dig.

Dina grannar får också information om beslutet och efter det finns en tid när beslutet kan överklagas, en besvärstid.

Normalt är den tiden upp till fyra veckor. När perioden för överklagande är slut och du har fått ditt startbesked får du börja med ditt byggprojekt.

Planera och förbered - från start till mål

Innan du börjar skissa och planera ska du ta reda på vad som gäller för just din fastighet.

Med ordet fastighet menar vi en tomtmark med eller utan byggnad. Det finns olika bestämmelser som du behöver känna till innan du sätter igång. Här kan du läsa vad du behöver tänka på.

Läs detaljplanen

Ofta finns det en detaljplan som styr vad som får byggas och hur man får bygga. I den står det också hur marken får användas och bebyggas.

Vi hjälper gärna till med att förklara detaljplanen när vi har kvällsöppet. Om det du planerar att bygga inte stämmer med reglerna i detaljplanen så finns en stor risk att du inte får lov att bygga som du har tänkt.

Detaljplaner direkt i Ekerökartanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Schema för kvällsöppetPDF

Utanför detaljplan

Om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område är det inte lika självklart vad som får byggas. Då rekommenderar vi att du söker förhandsbesked för att få svar på om platsen är lämplig att bygga på.

Beroende på vad du planerar att bygga så kan du behöva skicka in en anmälan eller ansöka om bygglov.

För att bygga nytt eller göra en tillbyggnad så behöver du oftast bygglov.

Du kan också behöva söka bygglov för att ändra utseendet på ett hus eller sätta upp ett plank. Andra åtgärder som installation av eldstad eller kamin och attefallsåtgärder kräver en anmälan. En friggebod kan du sätta upp utan anmälan. 

Du får hjälp på sidan "Vad vill du bygga?"

Nybyggnad och tillbyggnad

Att bygga nytt, göra en tillbyggnad eller glasa in en balkong kräver oftast bygglov.

Även byggnader utan väggar, till exempel större skärmtak eller carportar, kräver bygglov.

Förutom friggeboden på maximalt 15 kvadratmeter så får du också bygga det som kallas attefallshus, på maximalt 30 kvm, men du måste göra en anmälan.

Ändring

Om din fastighet ligger inom detaljplanerat område så kan du behöva bygglov för att ändra utseendet på ditt hus, till exempel byta färg på fasaden, byta typ av fasad eller ändra material på taket.

Du behöver inte bygglov för att ändra inne i huset, men du behöver lämna in en anmälan till oss om du vill göra stora förändringar av planlösningen, vatten- och avloppsledningar eller om bärande delar påverkas.

Ny användning

Om du ska byta användningen av en byggnad behöver du bygglov. Det kan till exempel vara om du ändrar från bostad till butik eller kontor.

Annat än byggnader

Du behöver också bygglov för till exempel murar och plank, permanent uppställning av bilar, uppläggning av båtar eller containrar som ställs upp för en lång period.

Om området har en detaljplan så behöver du också bygglov för större ljusanordningar och för att sätta upp eller ändra en skylt.

Bygglov på Boverketlänk till annan webbplats

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att reda ut vilken typ av tillstånd du behöver.

Vår uppgift är att se till att ditt byggprojekt uppfyller plan- och bygglagens krav.

Handläggningen går mycket fortare om du redan från början skickat in alla handlingar vi behöver för att kunna ta ett beslut. 

Vilka handlingar behöver jag?

Titta igenom hela listan nedan innan du skickar in din ansökan, eller anmälan, så att du har alla handlingar klara.

1. Ansökan/anmälan

Du kan ansöka om bygglov eller göra din bygganmälan med vår e-tjänst eller med blanketter som du hittar längre ner.

2. Ritningar

Vi behöver få in ritningar på fasader och planritningar.

Ritningarna ska vara fackmässigt utförda och ska tydligt visa vad du ska bygga.

Om du känner dig osäker är det bättre att anlita någon som hjälper dig med ritningarna, gärna en arkitekt eller en byggnadsingenjör.

Titta gärna på våra exempelritningar längre ner.

3. Situationsplan

En situationsplan visar placeringen av ditt byggprojekt på en karta, sett från ovan.

I de flesta fall behöver du beställa en nybyggnadskarta.

För mindre åtgärder kan det räcka med ett utdrag ur kommunens baskarta, om det finns en baskarta över din fastighet.

Du använder sedan din karta för att rita in ditt byggprojekt som då kallas för situationsplan. Tänk på att det kan vara lång leveranstid för att få en nybyggnadskarta så beställ den i god tid.

Kartor

4. Kontrollansvarig

Många gånger behöver du en kontrollansvarig, KA, för ditt byggprojekt. KA tar fram en kontrollplan, är med på tekniskt samråd, besiktningar och andra kontroller.

I enkla ärenden behövs ingen KA men vi behöver ändå ha ett förslag på en kontrollplan.

Förteckning över certifierade kontrollansvariga på Boverketlänk till annan webbplats

5. Kontrollplan

En kontrollplan ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollerna och vilka intyg och andra handlingar som du behöver lämna in till oss.

Vi går igenom kontrollplanen på det tekniska samrådet.

Det vanligaste är att din kontrollansvarige, KA, som upprättar en kontrollplan, är med på det tekniska samrådet. I enkla ärenden behövs ingen KA men ett förslag till kontrollplan ska skickas med ansökan.

Exempelritningar och kontrollplan

Användbara dokument för byggprojekt


Både bygglovsansökan och anmälan kan du enkelt skicka in via vår e-tjänst.

Där kan du ladda upp alla handlingar, arbeta med din ansökan, spara och välja att fortsätta vid ett senare tillfälle.

Om du är företagare, eller om det passar dig bättre, kan du istället e-posta dina handlingar till bygglovsenheten@ekero.se eller skicka dem med den vanliga posten.

Ansök eller anmäl i e-tjänsten

I vår e-tjänst kan du skicka in anmälan eller ansökan om bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked. För att använda e-tjänsten behöver du e-legitimation.

Företag kan inte använda vår e-tjänst för närvarande. Just nu får du använda våra blanketter för bygglov och anmälan.

Gör din ansökan eller anmälanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ansök eller anmäl med blankett

Fyll i de delar i blanketten som gäller för ditt byggprojekt och mejla in dina handlingar till bygglovsenheten@ekero.se eller skicka dem med posten.

Blankett för bygglovsansökanPDF

Blankett för anmälanPDF

När ärendet är komplett ska det prövas.

Vi jämför med detaljplanen, granskar tillgänglighet, tittar om du har anpassat dina planer efter omgivningen med mera.

Vår handläggning tar i de flesta fall inte längre tid än 10 veckor från det att ansökan är komplett.

Ärendenummer

När vi tagit emot din ansökan eller anmälan får du en bekräftelse med ett ärendenummer (diarienummer). Använd ditt ärendenummer om du vill lämna in kompletterande handlingar eller om du har frågor om ditt ärende.

Första granskning

När ditt ärende har fått en handläggare går vi igenom din ansökan för att se om handlingarna är kompletta, fackmannamässiga, överensstämmer med översiktsplanen, detaljplanen, områdesbestämmelser och plan- och bygglagen.

Vi tittar också på om det behövs fler handlingar innan vi kan fortsätta granskningen och om grannar eller myndigheter ska få möjlighet att lämna synpunkter på din ansökan eller anmälan. Vi tar kontakt med dig om det behövs några kompletteringar.

Hur lång tid tar det?

Bygglov och anmälningsärenden ska handläggas skyndsamt.

Om det är ett komplicerat ärende eller om vi behöver skicka det på remiss tar det lite längre tid.

Om du under handläggningen ändrar din ansökan eller anmälan på eget initiativ tar det längre tid eftersom ärendet behöver granskas och handläggas på nytt.

Ett bygglovsärende ska vara avgjort inom 10 veckor från det att ärendet är komplett. I särskilda fall kan tiden för vår handläggning förlängas en gång med högst tio veckor. Totalt 20 veckor.

När alla handlingar är granskade och vi har all information vi behöver så är det dags för beslut.

Om byggprojektet uppfyller kraven så godkänner vi din ansökan. Annars måste vi avslå den. Ibland kan vi kontakta dig för att höra om du kan göra ändringar som kan leda till att vi kan godkänna bygglovet.

Utskick och kungörelse

Beslutet skickas (delges) till den som ansökt om lov, grannar och berörda sakägare som har tre veckor på sig att överklaga.

Beslutet kungörs (publiceras) också i Post- och Inrikes Tidningar och efter det går beslutet att överklaga i fyra veckor.

Kungörelser hittar du på Post- och inrikes tidningarlänk till annan webbplats

Laga kraft

Om ingen överklagar så vinner bygglovsbeslutet laga kraft. Då är alltså beslutet giltigt.

Efter det kan beslutet inte längre bli överklagat. Om du väljer att påbörja projektet trots att det överklagats så bygger du på egen risk och kan tvingas att riva om bygglovet blir upphävt.

Överklaga ett beslut

Du kan överklaga alla byggnadsnämndens beslut.

Både om det gäller beslut om att inte bevilja lov eller beslut att bevilja lov. Din överklagan går till Länsstyrelsens och deras beslut kan i sin tur överklagas till Mark- och miljödomstolen. Ditt överklagande ska skickas till kommunen och sedan skickar kommunen det vidare till Länsstyrelsen.

Hur länge gäller ett bygglov?

Ditt bygglov slutar gälla om du inte har påbörjat byggnadsarbetet inom två år, eller om du inte har avslutat byggnadsarbetet inom fem år, räknat från dagen då beslutet vann laga kraft.

När din anmälan eller din bygglovsansökan är godkänd så kallar vi till tekniskt samråd.

Inför det mötet behöver vi även få in tekniska handlingar som till exempel konstruktionsritningar. På mötet går vi tillsammans igenom vad som krävs för att kunna ge startbesked, till exempel arbetets organisation, byggnadstekniska krav och kontrollplan.

Vid mindre komplicerade projekt behövs inget tekniskt samråd.

Hur går det till?

Kommunen kallar beställaren och kontrollansvarig till möte. Du som beställare kan i din tur kalla entreprenörer, konsulter med flera till mötet om du vill.

Tillsammans går vi igenom de byggnadstekniska kraven, kontrollplanen och bygglovshandlingarna.

Vi går också igenom behovet av arbetsplatsbesök och slutsamråd. Vi förtydligar också att det alltid är beställaren som har det yttersta ansvaret för att följa regelverket.

När behövs inget tekniskt samråd?

Om det inte behövs någon kontrollansvarig så behövs oftast heller inte tekniskt samråd. Vi kan dock kräva att ett tekniskt samråd hålls och det kan du som beställare också.

Innan du börjar bygga måste du ha ett startbesked.

Vänta med att starta

Bygglovsbeslutet kan bli överklagat. Om ingen överklagar vinner så beslutet laga kraft och du kan börja bygga så snart du har fått ditt startbesked.

Om ditt ärende är överklagat eller om lovet inte har hunnit vinna laga kraft så bygger du på egen risk. Om en överklagan får rätt kan du tvingas riva det du byggt.

Startbeskedets innehåll

I startbeskedet fastställs kontrollplanen.

Där står också vilka villkor som gäller för att få påbörja byggandet och vilka handlingar som du ska lämna in för att du ska kunna få ett slutbesked.

I startbeskedet ska det också stå om det behövs en utstakning och lägeskontroll.

Arbetsplatsbesök

I de flesta fall besöker vi arbetsplatsen minst en gång. Då kontrollerar vi att inget uppenbart strider mot byggreglerna. Förutom handläggaren och den kontrollansvarige kan även du som beställare vara med.

Sanktionsavgifter - böter

Om bygget påbörjas innan du fått startbesked så kan du få böter.

När byggprojektet är färdigt behöver du beställa ett slutbesked från oss. Innan du har fått det kan du inte börja använda det du byggt.

När du har fått slutbeskedet så har du uppfyllt kraven enligt bygglovet eller anmälan, kontrollplanen och startbeskedet. Då avslutar vi ärendet.

Slutsamråd

Du som beställare ska ansöka om slutbesked och skicka in en ifylld kontrollplan och andra handlingar om det står så i startbeskedet.

Ansök om slutbeskedPDF

Sedan kallar vi till slutsamråd där vi bland annat går igenom att du har följt kontrollplanen och vad som återstår för att få ett slutbesked.

Om du fick startbesked tillsammans med bygglovet så behöver du inget slutsamråd, men slutbesked måste du ha.

Slutbesked

Vi skickar ett slutbesked när du har visat att alla krav är uppfyllda.

De åtgärder som du har ansökt om i lovet eller anmälan anser vi då är slutförda.

Du får inte flytta in eller börja använda byggnaden innan du har fått ett slutbesked, då riskerar du att få böter.

Kontakt och överklagande

E-post:

info@ekero.se

Telefonnummer: 08-124 571 00

När: Måndag - fredag klockan 08.00 - 16.30


Ska du besöka oss?

Besökstider: Måndag - fredag klockan 09.00 - 16.00 (lunchstängt klockan 12.00 - 13.00)

Tappströmsvägen 2, Ekerö


Ska du skicka post till oss?

Box 205, 178 23 Ekerö


Här hittar du avvikande öppettider och fler kontaktuppgifter till Ekerö kommun


Om kommunen har tagit ett beslut som du inte håller med om så kan du överklaga beslutet.

Det finns två typer av överklaganden:

1. Är beslutet lagligt?

Överklaganden enligt kommunallagen – laglighetsprövning

2. Rör beslutet dig?

Överklaganden enligt speciallagstiftning – förvaltningsbesvär

Här får du hjälp med att överklagaöppnas i nytt fönster

Läs mer

  1. Här hittar du information om vanliga byggprojekt s...

  2. När du ska bygga nytt eller bygga till så behöver ...

  3. Som granne har du möjlighet att både påverka och ö...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?