Trygghetslarm

Du som känner oro för att du kan skada dig kan ansöka om ett trygghetslarm. Trygghetslarm gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid akuta situationer.

Om du är orolig för att ramla och bli liggande, eller har en ökad risk för att drabbas av akut sjukdom, så kan du ansöka om ett trygghetslarm. Med ett trygghetslarm kan du kalla på akut hjälp dygnet runt.

Hur fungerar ett trygghetslarm?

Trygghetslarmet kan du bära runt halsen eller runt handleden. Vi placerar också ut en trygghetstelefon i ditt hem.

Du larmar genom att trycka på larmknappen eller trygghetstelefonen. När du har tryckt på larmknappen ringer du automatiskt upp hemtjänsten. Där finns personal som svarar dygnet runt och som åker hem till dig om det behövs. När vi har installerat det nya trygghetslarmet är det i stället vår nya leverantör SOS Alarm som svarar när du ringer upp.

I början av 2024 kommer kommunen att byta ut alla trygghetslarm. Det gör vi för att de nuvarande trygghetslarmen kommer att sluta fungera när 3G-nätet försvinner.

Ekerö hemtjänst kommer att kontakta dig för att bestämma datum för installation. Det nya trygghetslarmet kommer att fungera på samma sätt som det gamla.

Ny leverantör

Förutom att de nuvarande trygghetslarmen kommer att sluta fungera på sikt, så har avtalet gått ut med vår nuvarande leverantör. Därför har vi gjort en ny upphandling som SOS Alarm vann. En stor fördel med SOS Alarm är att de tar emot alla larmsamtal och gör en första bedömning av hjälpbehovet.

Hittills har larmen (cirka 1 000 larm per månad) gått direkt till hemtjänstpersonalen, samtidigt som de utför hemtjänst. Med den nya lösningen avlastas hemtjänstpersonalen och de slipper bli avbrutna av larmsamtal när de är ute på sina uppdrag.

Ny avgift för installation

Socialnämnden har bestämt att en avgift på 600 kr ska faktureras vid installation av alla trygghetslarm. Avgiften motsvarar de kostnader som kommunen har för att byta ut alla trygghetslarm. Kommunen har rätt att ta ut avgifter för de omkostnader som vi har för de tjänster som vi levererar.

Avgiften är en engångsavgift och ingår inte i maxtaxan. Kostnaden för installationen kommer att faktureras i efterskott på samma faktura som din omsorgsavgift.

Trygghetslarmet är belagt med en månadsavgift. Följ länken nedan och läs mer.

Frågor?

Har du frågor om installationen kan du kontakta Ekerö Hemtjänst och om du har frågor kring avgiften kan du kontakta Ekerö Direkt.

Telefonnummer Ekerö Direkt: 08 124 571 00
Telefonnummer Ekerö hemtjänst: 08 124 575 25

Frågor?

Kontakta oss vid eventuella frågor kring ditt trygghetslarm:

Telefonnummer Ekerö Direkt: 08 124 571 00
Telefonnummer EKerö hemtjänst: 08 124 575 25

Förenklad ansökan för dig som är över 75 år

Du som är över 75 år och bosatt och folkbokförd i Ekerö kommun kan ansöka om trygghetslarm utan att vi gör en utredning eller hembesök. Kontakta oss!

E-post: info@ekero.se

Telefonnummer: 08 124 571 00

Våra öppettider och fler kontaktuppgifter

Ska du besöka oss?

Tappströmsvägen 2, Ekerö

Ska du skicka post till oss?

Box 205, 178 23 Ekerö

Vad kostar det?

Trygghetslarm är avgiftsbelagt.

Mer information inom området

  1. Händer som håller i en blomma.

    För att du ska kunna bo kvar hemma och känna dig t...

  2. En äldre man håller i en rollator. En kvinna står bredvid i en grön tröja från hemtjänsten. De skrattar.

    Hemtjänst finns för dig som behöver stöd och hjälp...

  3. En helstekt fläskytterfilé ligger på en skärbräda. I en kopparkastrull ligger svampsås, i en annan kopparkastrull ligger körsbärstomate. En person håller upp en matlåda med kulpotatis, tomater, grönsaker, sås och skivor av fläskytterfilé.

    Om du inte kan laga mat själv så kan du få färdigl...

Hjälpte informationen på den här sidan dig?