Hjälpmedel & bostadsanpassning

Om du har en funktionsnedsättning, blivit sjuk eller skadat dig så kan du behöva olika hjälpmedel för att underlätta din vardag.

I de flesta fall får du hjälpmedel av en distriktssköterska eller arbetsterapeut som vet vad du behöver. Ibland kommer de hem till dig för att se om dina hjälpmedel fungerar tillräckligt bra eller om din bostad behöver anpassas för att du ska kunna bo kvar. Då kan du ansöka om bidrag för bostadsanpassning.

Hjälpmedel

Om du behöver hjälpmedel ska du i första hand vända dig till din vårdcentral.

Det finns många hjälpmedel som kan underlätta din vardag. En del kan du själv köpa på apotek eller i hjälpmedelsbutiker, andra kan du få låna under längre eller kortare tid. Det kan handla om till exempel rullstol, rullator, hörapparat, inkontinensskydd eller en förhöjning till stolar.

Om du bor på ett vård- och omsorgsboende får du hjälp av den arbetsterapeut som finns på ditt boende.

Bostadsanpassningsbidrag

Bostadsanpassningsbidrag är ett bidrag för att anpassa din bostad så att du kan bo kvar hemma om du har en bestående funktionsnedsättning.

Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?

Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad så att du kan bo kvar hemma. Med hjälp av bidraget kan du anpassa bostaden så att den fungerar för dina behov. Du ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta din hygien, laga och äta mat samt ta dig in och ut ur din bostad. Ett villkor är att ditt behov inte kan avhjälpas på ett enklare sätt, till exempel med ett hjälpmedel.

Om du ska flytta är det viktigt att du väljer en bostad som är anpassad efter dina behov. Det är inte säkert att du kan att få bidrag till bostadsanpassning om du flyttar.

Vad kan bidraget användas till?

Bidraget är till för att du ska kunna leva ett självständigt liv i din bostad. Även du som regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i din bostad kan få bidrag.

Du kan inte få bidrag för att anpassa ditt fritidshus.

Exempel på vanliga anpassningar är att:

  • installera spisvakt
  • ta bort trösklar
  • montera stödhantag
  • ordna en duschplats istället för badkar
  • installera ramp och hiss.

Du kan också få bidrag för att reparera eller underhålla anpassningar som du tidigare har fått bostadsanpassningsbidrag för, så kallat reparationsbidrag.

Ansök om reparationsbidragPDF

Hur ansöker jag om bidrag för bostadsanpassning?

Börja med att kontakta en arbetsterapeut, eller annan sakkunnig, som kan skriva ett intyg om att du behöver hjälpmedel eller en anpassning av bostaden. Om det behövs en anpassning så behöver vi få in följande handlingar:

  • en undertecknad ansökan. Om du behöver hjälp av ett ombud ska du även skicka med en fullmakt, se nedan. Är sökande under 18 år måste samtliga vårdnadshavare tillstyrka ansökan genom att lämna sina underskrifter på separat blankett, se nedan.
  • ett intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig
  • ett skriftligt medgivande från fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen om du bor i en hyres- eller bostadsrätt
  • en offert på anpassningen, kontakta oss gärna för vägledning. Om det gäller en stor åtgärd behöver du också skicka med ritningar eller annan teknisk information som kan vara viktig när vi ska uppskatta kostnaden. Gäller det en mindre anpassning som till exempel installation av spisvakt, uppsättning av stödhandtag eller borttagning av trösklar behövs det oftast ingen offert.

Skicka din ansökan med bilagor till Stadsbyggnadsförvaltningen, Bygglovsenheten, Box 205, 178 23 Ekerö.

Ansök om bostadsanpassningsbidragPDF

Fullmakt ansök genom ombudPDF

Ansök genom vårdnadshavarePDF

Medgivande från fastighetsägare/bostadsrättsföreningPDF

Ansök om återställningsbidragPDF

Vad händer efter beslutet?

Beslutet skickas med brev hem till dig tillsammans med viktig information om hur du ska gå tillväga för att ordna din bostadsanpassning. Bidraget betalas ut när arbetet är färdigt. Då behöver du skicka kopior på fakturaunderlag eller kvitton och informera oss om vilket bankkonto vi ska sätta in pengarna på. Ibland gör vi ett besök hos dig innan utbetalning eller ber dig att skicka in bilder på det som anpassats.

Om du inte får bidrag beviljat kan du överklaga beslutet. Då måste bygglovsenheten få din överklagan inom tre veckor från det att du fått beslutet.

Bygglovsenheten skickar sedan din överklagan vidare till Förvaltningsrätten, som får göra sin egen bedömning av ärendet.

Om kommunen har tagit ett beslut som du inte håller med om så kan du överklaga beslutet.

Det finns två typer av överklaganden:

1. Är beslutet lagligt?

Överklaganden enligt kommunallagen – laglighetsprövning

2. Rör beslutet dig?

Överklaganden enligt speciallagstiftning – förvaltningsbesvär

Här får du hjälp med att överklagaöppnas i nytt fönster

E-post:

info@ekero.se

Telefonnummer: 08-124 571 00

När: Måndag - fredag klockan 08.00 - 16.30


Ska du besöka oss?

Besökstider: Måndag - fredag klockan 09.00 - 16.00 (lunchstängt klockan 12.00 - 13.00)

Tappströmsvägen 2, Ekerö


Ska du skicka post till oss?

Box 205, 178 23 Ekerö


Här hittar du avvikande öppettider och fler kontaktuppgifter till Ekerö kommun


Hjälpte informationen på den här sidan dig?