Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?
För att få bostadsanpassningsbidrag måste villkoren i lagen om bostadsanpassningsbidrag vara uppfyllda.
Läs om bostadsanpassning på Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad så att du kan bo kvar hemma. Med hjälp av bidraget kan du göra anpassningar som är nödvändiga för att bostaden ska fungera i ditt dagliga liv. Det kan till exempel handla om att ha en avskild sovplats, kunna sköta din hygien, laga och äta mat samt ta dig in och ut ur din bostad. Ett av villkoren är att ditt behov inte kan avhjälpas på ett enklare sätt, till exempel med ett hjälpmedel.
Om du ska flytta är det viktigt att du väljer en bostad som passar dina behov. Det är inte säkert att du kan få bidrag till bostadsanpassning om du flyttar.
Vad kan bidraget användas till?
Bidraget är till för att du ska kunna leva ett självständigt liv i din bostad. Du som regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i din bostad kan också få bidrag.
Du kan inte få bidrag för att anpassa ditt fritidshus.
Exempel på vanliga anpassningar är att:
- installera spisvakt
- ta bort trösklar
- montera stödhantag
- ordna en duschplats istället för badkar
- installera ramp och hiss.
Reparationsbidrag
Du kan också ansöka om bidrag för att reparera eller underhålla anpassningar som du tidigare har fått bostadsanpassningsbidrag för, så kallat reparationsbidrag.
Ansök om reparationsbidrag Pdf, 75.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Hur ansöker jag om bidrag för bostadsanpassning?
Börja med att kontakta en arbetsterapeut, eller annan sakkunnig, som kan avgöra vilken hjälp du behöver. Det kan handla om ett eller flera hjälpmedel och kanske en anpassning av bostaden. Om det behövs anpassning av din bostad så behöver vi få in följande handlingar:
- en undertecknad ansökan. Om du behöver hjälp av ett ombud ska du även skicka med en fullmakt, se nedan. Är sökande under 18 år måste samtliga vårdnadshavare tillstyrka ansökan genom att lämna sina underskrifter på separat blankett, se nedan.
- ett intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig som styrker ditt behov av anpassning.
Om vi ser att du behöver komplettera med fler handlingar så kontaktar vi dig per brev.
Skicka din ansökan med bilagor till:
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Bygglovsenheten
Box 205
178 23 Ekerö
Ansök om bostadsanpassningsbidrag Pdf, 281.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Fullmakt ansök genom ombud Pdf, 81.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Ansök genom vårdnadshavare Pdf, 116.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Medgivande från fastighetsägare/bostadsrättsförening Pdf, 55.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Ansök om återställningsbidrag Pdf, 139.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Vad händer efter beslutet?
Beslutet skickas med brev hem till dig tillsammans med viktig information om hur du ska gå tillväga för att ordna din bostadsanpassning. Bidraget betalas ut när arbetet är färdigt. Då behöver du skicka kopior på fakturaunderlag eller kvitton och informera oss om vilket bankkonto vi ska sätta in pengarna på. Ibland gör vi ett besök hos dig innan utbetalning eller ber dig att skicka in bilder på det som anpassats.
Om du inte får bidrag beviljat kan du överklaga beslutet. Då måste bygglovsenheten få din överklagan inom tre veckor från det att du fått beslutet.
Bygglovsenheten skickar sedan din överklagan vidare till Förvaltningsrätten, som får göra sin egen bedömning av ärendet.